Aankoop woning

1. VRIJBLIJVEND GESPREK

Vaak kennen we je van een eerdere bezichti ging, maar nodigen we je uit voor een vrijblijvend aankoopgesprek bij ons op kantoor. Onder het genot van een kopje bespreken we jouw of jullie wensen. We leggen uit hoe de markt werkt, wat haalbaar is en hoe wij samen met jou ervoor kunnen zorgen dat het wél lukt.

2. HYPOTHEEKADVIES

Voordat wij voor jou aan de slag kunnen, is het van belang om precies te weten hoeveel je kunt lenen, of je kunt kopen zonder of met voorbehoud van fi nanciering en hoeveel eigen geld je hebt. Wij adviseren je dan ook om eerst een gesprek te hebben met een hypotheek adviseur. Wij kennen hele goede en betaalbare. Bekijk ze hier.

3. OPDRACHTBEVESTIGING EN DOSSIER MAKEN

Bedankt voor je vertrouwen, we gaan je niet teleurstellen. Per mail krijg je opdrachtbevesti ging van ons, welke je digitaal kunt tekenen. Verder vragen we je om je paspoort en NAW gegevens toe te sturen.

4. WHATSAPP GROEP AANMAKEN

Een goede communicati e is essenti eel, dus maken wij een groepsapp aan. Je krijgt niet 1, maar twee vaste makelaars/ contactpersonen, zodat er alti jd iemand je te woord kan staan.

Natuurlijk kun je ons ook na kantoorti jden en in het weekend appen. Geen probleem!

5. ZOEKOPDRACHT INSTELLEN FUNDA

Ga naar Funda en stel een zoekopdracht in. 99,9% van alle woningen komt op deze website te staan, dus stel je zoekopdracht in. De grootste fout is om te zoeken tot je maximale budget. Geloof ons, dat heeft absoluut géén zin! Stel je zoekopdracht in op minimaal €50.000 onder je budget als je zoekt in een budget tot €650.000. En dan kan het speuren naar je droomhuis beginnen. Pas op want Funda is verslavend.

6. WONINGEN DOORSTUREN

Vind je een woning interessant, stuur deze dan per whatapp aan ons door. Wij gaan dan razendsnel een bezichtiging voor jou/ jullie inplannen. Veel collega makelaars stoppen bij 30 bezichti gingen dus snelheid is superbelangrijk.

7. BEZICHTIGINGEN

Het bezichti gen van woningen kan beginnen. Wij proberen naar zoveel mogelijk bezichti gingen mee te gaan. Soms laat onze agenda dat echter niet toe.

Wanneer je helemaal blij of zelfs verliefd bent geworden op de woning, gaan wij samen met jou nog een keer kijken. Als makelaar kijken wij natuurlijk met een heel ander oog, dan jij dat doet.

8. ONDERZOEK STUKKEN WONING

Nu komt de rechercheur is ons naar boven. We gaan alles tot de bodem voor je uitzoeken.

Hoe is het gesteld met het onderhoud en de fundering? Is de Vereniging van Eigenaren gezond? Hoeveel geld zit er in het reservefonds? En is er een Meer jaren Onderhoudsplan?

Ook checken we of de bodem is verontreinigd, Wat er in het bestemmingplan staat, of de splitsingsakte klopt en of er is verbouw met de juiste vergunningen? Kortom, een hoop werk en materie waar je echt verstand van moet hebben.

9. ONZE BIEDING

Nu wordt het echt spannend, want we gaan een bod doen op jullie droomhuis.

Veel woningen worden tegenwoordig verkocht via een inschrijving. Dit betekent dat we een eenmalig voorstel kunnen doen voor een bepaalde deadline. Aan jou/ jullie vragen we of je een leuk stukje voor de verkoper kunt schrijven. Vertel daarin waarom je daar zo graag wil wonen en voeg een leuke foto toe. Help dat? Ja echt waar!

Ondanks alle verkopers eurotekens zien, speelt óók de gunfactor nog een rol. Maak er dus wat leuks van.

Wij maken een eigen waardebepaling van de woning en geven aan tot welk bedrag wij denken dat de woning getaxeerd zal gaan worden.

Daarnaast gaan wij de makelaar appen, mailen, bellen om zoveel mogelijk informatie in te winnen.

En ja… sommige collega makelaars vertellen ons het hoogste bod (niet verder vertellen hè) en andere zijn daar wat meer terughoudend in. In iedere geval zeggen ze meer dan tegen consumenten, dus hebben we een streepje voor. Van tevoren hebben wij jullie hoogste bod besproken en vervolgens sturen wij 1 minuut voor de deadline onze bieding.

10. YES, DE WONING IS ONS GEGUND. EN NU?

De verkoper heeft jou/ jullie de woning gegund en is akkoord met onze verkoopvoorwaarden. Echt helemaal fan-tas-tisch ge-wel-dig, maar trek de champagne nog niet open. Zolang er geen getekende koopakte is, kan de verkoper namelijk nog aan een andere partij verkopen. Een mondelinge overeenkomst of zelfs een bevestiging per mail telt niet (bizar maar waar), ingeval van een particuliere aankoop. Wij gaan nu vliegensvlug een notaris, taxatie en bouwkundige keuring inplannen. Geen paniek, wij kennen de aller beste en regelen het voor je.

11. BOUWKUNDIGE KEURING

Besparen op een bouwkundige keuring is geen goed idee. Uiteraard hebben wij bouwkundige kennis, maar we zijn geen bouwkundig inspecteur. Dus ons advies is dan ook om een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. Wij werken eigenlijk als met Theo Grundmann van EP bouwadvies of Perfect Keyr, want hij is gewoon de aller beste. En dat wil je toch? Wil je liever iemand anders, dan is dat natuurlijk geen probleem.

Mocht er een onaangename verrassing uit de keuring komen, dan gaan wij voor jou in onderhandeling met de verkopend makelaar.

12. DE KOOPAKTE TEKENEN

In Amsterdam stelt de notaris de koopakte op. Als koper mag je er zelf één uitkiezen, maar je moet deze ook zelf betalen (dat is wat minder fraai). Wij werken samen met een aantal fijne notarissen en kunnen een afspraak voor je regelen. Ook prima als je een ander kiest natuurlijk. Wij sturen jouw NAW-gegevens inclusief paspoort door aan de notaris, zodat zij aan de slag kunnen. Binnen 2-3 dagen krijgen we een concept, die we samen artikel voor artikel doornemen. Wel zo fijn dat je snapt wat je tekent toch? Na eventuele aanpassingen kan de koopakte getekend worden. Voor Corona ging dat bij de notaris, maar tegenwoordig gaat het digitaal. Makkelijk en snel. We love it! Altijd een leuk om vast te leggen voor Facebook, Instagram en de familie app. Je koop niet elke dag een nieuw huis toch?

13. DE TAXATIE

Het blijft altijd een beetje spannend wat de taxatiewaarde zal worden. Wij kunnen dat op basis van alle referenties heel goed inschatten, maar het ligt uiteindelijk bepaald de taxateur wat hij opschrijft. Natuurlijk hebben wij daar ook onze contacten voor. Besparen op een taxatie is dus niet aan te raden. Je kunt beter iets meer betalen voor een taxateur die hoog taxeert, maar vaak iets meer kost. Denk aan €770,-

14. FINANCIERING AANVRAGEN

Na het tekenen van de koopakte en na ontvangt van het taxatierapport kan de hypotheekadviseur de aanvraag gaan doen. In normale tijden kon men binnen 2-3 weken wel een financiering regelen, maar in deze gekke Corona tijd duurt het nu vaak 6-8 weken.

15. YESSSS DE CHAMPAGNE KAN OPEN. PROOST!!!

Je hebt goed nieuws ontvangen van je/ jullie hypotheekadviseur of bank. De financiering is rond, dus nu kan eindelijk de champagne open en de verkocht sticker op het verkoopbord! De verhuizers kunnen gebeld worden en de dozen worden ingepakt. Op naar een nieuw huis en een nieuw verhaal.

16. WAARBORGSOM OF BANKGARANTIE

Circa een week na het einde van het financieringsvoorbehoud dient er een waarborgsom van 10% van de koopsom op de derde rekening van de notaris gestort te worden of er dient een bankgarantie te worden afgegeven. Wanneer er is gekocht zonder voorbehoud van financiering, dient de waarborg of bankgarantie binnen 1-2 weken na het tekenen van de koopakte geregeld te worden.

17. DE NOTA VAN AFREKENING EN DE AKTE VAN LEVERING

Een week voor de levering, krijg je de nota van afrekening. Niet schrikken! Hier staat ook de nota op van de hypotheekadviseur (als je die hebt), onze courtagenota en de overdrachtsbelasting op. Daarnaast krijgen wij ook de akte van levering toegestuurd door de notaris. Deze nemen wij samen met je door.

18. DE LEVERING EN DE SLEUTELOVERDRACHT

De dag van de levering is aangebroken. Je krijgt straks de sleutels van je/jullie nieuwe woning. Waarschijnlijk staat het verhuisteam al in de startblokken. Voordat we naar de notaris gaan en jullie de hypotheekakte en akte van levering gaan tekenen, brengen we eerst nog een bezoekje aan de woning voor een laatste inspectie.

We controleren of het water warm wordt, het toilet doorspoelt, alle apparaten het doen, de ramen open en dicht gaan en of alles conform afspraak in de woning is achtergebleven. Mocht er onverhoopt een actieve lekkage zijn, dan zullen wij een depot regelen bij de notaris. Wees gerust, meestal is alles pico bello in orde.

En dan is het moment waar we allebei naar toe hebben gewerkt. Het tekenen van de akte van levering en het overhandigen van de sleutel van jouw droomhuis. Gefeliciteerd en bedankt dat we jouw aankoopmakelaar mochten zijn!

Afbeelding klantreis aankoop